Tonsillit

Tonsillit (Bademcik İltihabı)

Bademcikler (palatin tonsiller), ağız boşluğunun en gerisinde, dilin arka kısmında, boğazın her iki yanında yer alan bağışıklık sisteminin bir parçası olan organlardır. Vücuda giren bazı mikroorganizmalar, bademciklerin koruyucu etkisine rağmen yok edilemez ve bademcik içinde çoğalırlar. Bu durum tonsillerde büyümeye, kızarmaya ve bazen tonsiller üzerinde iltihap birikmesine neden olur. Bu duruma bademcik iltihabı (tonsilit – tonsillit) adı verilir. Tonsillit, başlangıçtan itibaren geçen süreye ve tekrarlama sıklığına göre klinik olarak akut, kronik ve rekürren tonsillit olarak adlandırılabilir.

tonsillit

Tonsillit, daha çok çocuklarda görülen bir hastalık olmasına rağmen, her yaş grubundan birey bu hastalığa yakalanabilir.

Akut tonsillitin sık görülen belirtileri arasında halsizlik, kırgınlık, güçsüzlük hissi, ateş, üşüme ve titreme hissi, boğaz ağrısı, yutkunma güçlüğü, kulak ağrısı, eklemlerde ağrı, ağız kokusu, ses değişiklikleri, boğaz içerisi ve bademciklerin kızarık ve şiş görülmesi sayılabilir.

Tonsilit tedavisinde bakteriyal ajanlar söz konusu olduğunda antibiyotik kullanılması gerekir. Yeterli sıvı alımı, dinlenme ve ağız – boğaz hijyeni önem arz eder. Antiseptik gargaraların kullanılması yararlı olur. Ağrı kesici, ateş düşürücü ve iltihap azaltıcı ilaçlar kullanılması uygun olur. Antibiyotik tedavisinin doğru süre ve dozda olması, enfeksiyonların tam tedavisi ve sıklığının azaltılması açısından çok önem taşır.

Hava yolunu tıkayacak düzeyde büyümüş olan, çok sık enfeksiyona maruz kalan ya da çok uzun süren enfeksiyon durumlarında bademciklerin cerrahi olarak çıkarılması ya da küçültülmesine yönelik işlemler gündeme gelebilir.

İlginizi Çekebilecek Konular

bogazimizi-nasil-koruruz

Boğazımızı Nasıl Koruruz?

Boğazımızı Nasıl Koruruz? – Bu bölüm küçük hanımefendi ve beyefendiler için yazılmıştır