Fonotravma Ve Ses Hastalıkları

Ses tellerinin iyi huylu hastalıklarının büyük kısmının oluşumuna tekrarlayan ses teli travması (fonotravma) neden olur. Ses teli nodülüses teli polibi, ses tellerinde Reinke ödemi bu hastalıklara örnekler arasında sayılabilir. Fonotravma sonrasında, ses tellerinin katmanlı yapısında yüzeyin (epitelin) altında yer alan lamina propria ya da bazal membranda hasar oluşur. Bu hasarın tamiri sırasında bahsedilen patolojiler ortaya çıkar.

gorsel-1Fonotravma Ve Ses Teli Polipleri

Ses teli polipleri, çoğunlukla sesin kötü kullanılması sonucu oluşan epitel altı kanamalara, kanamalardan sonra oluşan hematoma, hematomun inflamasyon ve fibrozisle rezolüsyona uğramasına bağlı olarak oluşur. Histolojik incelemede lamina propriada hemosiderin ve demir depolanmaları görülebilir.

Ses Teli Nodülleri

Ses teli nodülleri, vokal kord mukozasında aşırı vibrasyona neden olan yanlış ses kullanımı sonucu ortaya çıkar. Vokal kord nodüllerinde bazal membran yırtılması sonrasında lamina propriada aşırı fibronektin birikimi vardır. Bazal membranın yırtılması sıklıkla fonasyonda yırtıcı kuvvete maruz kalınan, ses tellerinin ön 1/3 ile orta 1/3’ünün kesiştiği yerde meydana gelir.

Fonotravma Ve Reinke Ödemi

Reinke ödemi, ses tellerinin bölgesel olarak değil, bir bütün olarak şişmesidir. Genellikle sigara kullanımı ve sesin aşırı ya da kötü-yanlış kullanımının bir arada olduğu hastalarda, kronik irritasyon sonucu oluşur.

Ses Hastalıklarında Tedavi

Ses tellerinde bu lezyonlar oluştuktan sonra, ses karakteri ve kalitesi etkilenir. Öncelikle oluşan lezyonlar ses tellerinin tam kapanmasını engeller ve ses tellerinin titreşim dinamiğini bozarlar. Ses telleri üzerinde gerek yukarı aşağı gerekse içten dışa dıştan içe mukozal dalga hareketleri bozulur. Mevcut bir lezyona rağmen ses çıkarma, konuşma, şarkı söyleme ses tellerinin ahenkli hareketini kalıcı bir şekilde etkiler. Ses tellerinin bu hastalıkları, medikal tedavifonomikrocerrahi ve ses terapisi yöntemlerinin bir ya da birkaçının birlikte kullanımı ile tamamen tedavi edilebilir.

ses-teli-kanseri-dijital-filtreleme-ile-erken-tani

Ses Teli Kanseri: Dijital Filtreleme İle Erken Tanı

Ses teli kanseri için erken belirlenme, doğru şekilde tanı koyulması ve uygun tedavinin başlatılması hayati önem arz etmektedir. Yüksek çözünürlüklü uçtan kameralı endoskopik

tek-tarafli-ses-teli-felci

Tek Taraflı Ses Teli Felci

Ses telinin felci, ses teli dokusunu oluşturan kaslara uyarı götürmesi gereken sinirin çalışmaması nedeniyle oluşan ses teli hareket kısıtlılığını anlatmak için kullanılan bir terimdir.

fonksiyonel-ses-kisikligi

Fonksiyonel Ses Kısıklığı

Fonksiyonel ses kısıklığı (Fonksiyonel disfoni) (FD), yapısal olarak tamamen normal olan ses tellerinin uygun ses çıkarma işlevini yerine getirememesi durumudur. Bir başka ifade ile, normal olan&