Rinit

Rinit Nedir?

Rinit, burun içerisini kaplayan mukozanın iltihaplanması ve şişmesidir. Rinitin en sık nedeni üst solunum yolu mukozasını etkileyen soğuk algınlıkları ve alerjilerdir.

rinit

Rinit Belirtileri Nelerdir?

En sık belirtileri burun akıntısı, burunda tıkanıklık, kaşıntı ve hapşuruktur. Burun tıkanıklığının en sık görülen iki nedeninden birisi rinittir. Diğeri ise hava yolundaki şekil bozukluklarına bağlı (kıkırdak ve kemik yapıların eğriliği: septum deviasyonu, burun etlerinin olması gerekenden büyük olması gibi) hava yolundaki direnç artışıdır.

Rinit Tanısı Nasıl Koyulur?

Yukarıdaki belirtilere sahip bireylerde yapılan muayenede mukoza ödemi, artmış salgılar ve mukoza hiperplazisinin görülmesi ile koyulur.

Rinit Nasıl Sınıflandırılır?

Rinit, kendisini oluşturan nedene göre ya da şikâyetlerin süresine göre sınıflandırılabilir. Nedene göre alerjik rinit (saman nezlesi) ve alerjik olmayan (vazomotor) rinit olarak basitçe ikiye ayrılabilir. Şikâyetlerin süresine göre ise akut (kısa süreli) ve kronik (uzun süreli) rinit olarak isimlendirilebilir. Akut rinit genellikle virüsler tarafından oluşturulmakla birlikte, bakteriler, alerjiler, irritanlar ve diğer nedenlerden de ortaya çıkabilir. Kronik rinit ise sıklıkla kronik sinüzit (kronik rinosinüzit) ile birlikte görülür.

Tüm üst solunum yolu iltihaplanmaları öncelikle rinit ile başlar. Örneğin, sinüzit var ise, buna mutlaka rinit eşilk eder, ya da larenjit oluşmadan önce hava yolunun ilk aşaması olan burun mutlaka ilgili etkenlerden etkilenir.

Rinit Nedenleri Nelerdir?

Rinit nedenlerini özgün nedenler ve özgün olmayan nedenler olarak ikiye ayırabiliriz:

Özgün Rinit Nedenleri

Virüsler veya bakteriler ile nedeniyle oluşan rinitler

İlginizi Çekebilecek Konular

sinuzit

Sinüzit

Sinüzit, burun çevresindeki sinüslerin mukozasının iltihabıdır. Burun çevresindeki sinüsler (paranazal sinüsler), burun boşluğu ile devamlılık gösteren bir tabaka (mukoza) ile döşelidir. Bur

covid-hastaliginin-koku-uzerine-etkisi

Covid Hastalığının Koku Üzerine Etkisi

COVID-19 pandemisi sırasında, SARS-CoV-2 virüsü ile enfekte olan bireylerin önemli bir kısmının, başka herhangi bir belirtileri olmasa dahi, koku duyusunu kaybettiği görülmüştür. Enfekte olan bireyler

burun-tedavisi

Burun Tedavisi

Burun tedavisi sayfamızdan web sitemizde burun hastalıkları ve tedavisi ile ilgili yer alan başlıkların tamamına bir arada ulaşabilirsiniz.