Boğaz Reflüsü

Boğaz Reflüsü (Reflü Larenjit – Laringofaringeal Reflü) Nedir?

Mide, kendisine gelen yiyecekleri sindirebilmek için asit salgılar. Yemek borusu ve midenin birleştiği bölgede bir grup kas, bir kapakçık sistemi gibi davranarak asitli sıvının mide dışına çıkmasına engel olmaya çalışır. Mide içerisinde asitli sıvının geriye yani yemek borusu ve daha yukarısında yer alan boğaz, gırtlak bölgesine geri kaçışına “Boğaz Reflüsü (Reflü Larenjit – Laringofaringeal Reflü)” adı verilir. Reflüye bağlı oluşan şikayetler ya asidin doğrudan etkisine, ya da boğaz çevresindeki dokuların aside verdiği cevaba bağlıdır.

bogaz-reflusu

boğaz-reflusu

Boğaz Reflüsü Belirtileri

Aşağıdaki şikayetlerden bir ya da birden fazlasının varlığı, laringofaringeal reflü (boğaz reflüsü) habercisi olabilir. Bu şikayetlerin iki haftadan uzun sürdüğü durumlarda iyi huylu ses hastalıkları ya da kötü huylu ses teli hastalıkları arasında ayırım yapılabilmesi ve doğru tanının koyulabilmesi için Kulak Burun Boğaz doktorunuza başvurunuz ve ses tellerinizi muayene ettiriniz.

En Sık Görülen Boğaz Reflüsü Belirtileri:

• Sık boğaz temizleme
  • Boğulacakmış gibi olma hissi
  • Uzun süreli ya da sık tekrar eden öksürük
  • Uykudan öksürerek uyanma
  • Yutkunma ve yutma güçlüğü
  • Boğazda bir şey varmış, boğazda bir şey takılmış hissi
  • Yoğun veya çok miktarda boğaz salgısı
  • Ağızda acılık veya ekşime hissi
  • Tekrarlayan boğaz enfeksiyonları
  • Seste kabalaşma, ses kalitesinin bozulması, ses kısıklığı

Boğaz Reflü Hastalığı (Laringofaringeal Reflü) Olan Hastalar Hangi Şikayetlerle Doktora Başvururlar?

En sık görülen şikayetler boğazda takılma (bir şey varmış, yutamıyormuş gibi olma) hissi, ses kısıklığıyutma – yutkunma sırasında ağrıboğazda yanmaağıza acı su gelmesigöğüs ortasında ağrıyemek yedikten sonra öksürüksık boğaz temizleme, hazımsızlık hissi olabilir. Birçok farklı şikayet bu şikayetlere eklenebilir.

Reflü Larenjiti Olan Hastaların Bu Durumdan Korunmak İçin Alabileceği Önlemler Nelerdir?

• Reflüden korunmada etkili olabilecek ana yöntemler şöyle sıralanabilir.
  • Kilo almamak, ideal kiloyu korumak,
  • Karın bölgesini aşırı sıkan kıyafetlerden kaçınmak,
  • Yemeklerden hemen sonra yatmaktan kaçınmak,
  • Yemeklerden hemen sonra eğilmekten kaçınmak,
  • Yemeklerden hemen sonra ve yatmadan yaklaşık iki saat önce fiziksel  egzersiz yapmaktan kaçınmak,
  • Stresten kaçınmak,
  • Aspirin gibi mideyi rahatsız edebilecek ilaçları dikkatli ve doğru dozda kullanmak,
  • Karın solunumunu öğrenmek ve gün içerisinde uygulamak,
  • Uyumadan yaklaşık 3 saat öncesinde su dışında hiçbir şey tüketmemek,
  • Reflü oluşturabilecek gıdaları daha az tüketmeye özen göstermek: Yağlı veya baharatlı gıdalar, domates ve domates sosu (salça, ketçap, ve benzeri) içeren yiyecekler, turunçgiller (portakal, mandalina, limon, greyfurt ve benzeri), ananas, sigara, puro – pipo ve diğer tütün mamülleri, alkol, asitli içecekler, sirke, limon suyu, süt ve süt ürünleri, kafeinli içecekler (kahve, çay, kola gibi), sakız, öksürük şurupları ve ağız gargaraları, ağrı kesici ilaçlar, çikolata, kuruyemişler, mentol veya nane içeren gıdalar.
  • Sık ve az hacimde öğünler tüketmek
  • Sigara kullanmamak.

laringofaringeal

Boğaz Reflüsü Nasıl Geçer – Reflü Larenjiti Olan Hastaların Tanısı Nasıl Ve Kim Tarafından Koyulur, Nasıl Tedavi Edilir?

Reflü şikayetleri birçok başka hastalık tarafından da oluşturulabildiğinden, reflü şikayetleri olan hastanın bir Kulak Burun Boğaz hekimi tarafından muayene edilmesi gerekir. Hastalık, tanısı koyulduktan ve diğer hastalıklarla ayırıcı tanısı yapıldıktan sonra, ilaç tedavileri uygulanır. Bu amaçla kullanılan ilaçların doğru dozda ve uygun süre ile (ortalama 2-6 ay) kullanılması önemlidir. İlaca dirençli nadir olgularda, reflünün ikincil olarak oluştuğu mide fıtığı gibi hastalıkların varlığında ya da reflüye ikincil olarak oluşan subglottik stenoz ya da gırtlağın kötü huylu hastalıklarında cerrahi yöntemler tercih edilir.

Boğaz Reflüsü Hakkında Bir Dergi Köşe Yazısı

Laringofaringeal reflü belirtileri, bulguları, korunmak için alınacak yöntemler ve tedavi yaklaşımı hakkında Aile dergisi’nde yayınlanan yazımı aşağıdaki bağlantıdan indirebilirsiniz.

Boğaz Reflüsü – Makale – Aile Dergisi Köşe Yazısı – Prof.Dr. Haldun Oğuz

bogaz-reflusu-nedir

Boğaz Reflüsü Makale – Prof.Dr. Haldun Oğuz

burun-ameliyati-septum-cerrahisi-septoplasti