Ses Teli Kisti

Kist Nedir?

Ses teli kisti, tıpkı diğer kistlerde olduğu gibi zar ile çevrili bir boşluğun içerisinde herhangi bir maddenin birikmesi ile oluşur. Ses teli kistinde bu madde, salgı bezlerinden salınan mukus salgısı ya da keratin olabilir.

kist-nedir

Ses Teli Kisti Neden Oluşur?

Ses telleri birkaç katmanlı bir yapıdan oluşur. Ses tellerinin birbirine çarptığı en üst yüzeyde epitel bulunur. Epitelin altında yüzeyden derine gittikçe sertleşen bağ dokusu içeren lamina propria, en alt katmanda ise ses teli kasları bulunur. Ses teli kisti, yüzeysel lamina propria adını verdiğimiz ses telinin normal fonksiyon görmesi için çok önemli olan tabakası içerisinde yer alır. Ses teli kistleri genellikle ses teli yüzeyinde yer alan salgı bezlerinin tıkanması sonucu oluşur. Ses hijyenine dikkat etmeyen bireylerin ses tellerinde kist görülme olasılığı daha fazladır. Kist, genellikle ses telinin en çok fonotravmaya maruz kalan orta 1/3’lük kısmında görülür.

Ses Teli Kisti Kötü Huylu mudur?

Ses telinde görülen kistler, iyi huylu rahatsızlıklardır. Tedavi edilmemesi durumunda kötü huylu bir hastalığa dönüşmez. Yani kanser öncülü bir hastalık değildir, kanserleşmez. Ses tellerinin uygunsuz kapanmasına bağlı ses kısılmasıseste çatallanma, belirli bir süre konuştuktan sonra seste yorulmaboğazda bir şey takılmış hissi, tekrarlayan boğaz temizleme ihtiyacı gibi sorunlara yol açabilir. Genellikle ağrısızdır, ancak birey uzun süre konuştuğunda ses telleri çevresindeki kasların uygunsuz kullanımına bağlı boyun kaslarında ağrı oluşabilir.

Ses Teli Kisti Tanısı Nasıl Koyulur?

Kistlerin şekilleri genellikle yuvarlak ya da oval şekillidir. İçeriğine göre şeffaf, beyaz ya da sarımsı olabilir. Ses tellerinin nodülpolip gibi hastalıkları ile ayırıcı tanısı için videolaringostroboskopik görüntüleme veya distal çipli yüksek rezolüsyonlu fleksibl dijital görüntüleme faydalı olur.

Ses Teli Kisti Nasıl Tedavi Edilir?

Ses telinde yer alan kistlerin tedavisinde ilaçların herhangi bir faydası yoktur. Ses istirahati (ses kullanımının kısıtlanması) ve ilaçlar, kist çevresindeki iltihabın azalması ve boyun kaslarının rahatlamasını sağlayabilir, ancak, ses istirahati ile kistin tamamen iyileşmesi beklenen bir sonuç değildir. Ses teli kistinin asıl tedavisi mikroskop altında yapılan ses teli cerrahisidir (fonomikrocerrahi). Cerrahi ile kistin tamamı çıkarılarak tedavi sağlanır. Cerrahi sonrası ses terapisi uygulanması ses hijyeninin sağlanması ve kistin tekrarının önlenmesi açısından faydalıdır.

Ses Teli Lazer Tedavisi

Ses Teli Lazer Tedavisi hakkında kısa ve önemli bilgiler….

Lazer, larinks cerrahilerinde uzun yıllardır kullanılmaktadır. Mikrolaringocerrahi sırasında eskiden beri en sık kullanılan lazer, karbondiyoksit [CO2] (10.600 nm) lazerdir. Bu lazerin üstünlüğü, dokuyu kesme sırasında minimal kanamaya yol açmasıdır. Bundan yaklaşık 20 yıl kadar önce ise, kesici özelliklerinden ziyade, damarsal yapılara olan afiniteleri ile öne çıkan fotoanjiyolitik lazerler kullanılmaya başlanmıştır. Bu grup lazerlerden bu dönemde öne çıkanlar pulse dye lazer [PDL] (585 nm) ve potasyum titanil dioksit [KTP] lazer (532 nm) olmuştur. Bu grup lazerlerin en yenisi TruBlueLaser (445 nm) olarak bilinen lazerdir.

Ses Teli Lazer Tedavisi Nasıl Uygulanır?

Ses teli lazer tedavisi eskiden sadece hasta uyur iken ameliyathanede uygulanabiliyordu. Günümüzde uygun hasta ve hastalıklarda bu tedavi hasta uyanıkken muayenehane/poliklinik şartlarında da uygulanabilmektedir. Yukarıda bahsettiğim fotoanjiolitik lazerlerin eğilebilir cam fiberler ile iletilerek fleksibl endoskopların uygulama kanallarından kullanılabilmeleri yaygınlaşmalarını sağlamıştır. Bu lazerlerin en önemli avantajları, yüzeysel ve epitel altındaki kan damarlarını, yüzey epiteline zarar vermeden hedefleyip koagüle edebilmeleri olmuştur. Benzer şekilde epitelden kaynaklanan papillom ve keratotik lezyonlar, altındaki ses teli dokularına zarar vermeden tedavi edilebilmektedir. Bunun, çok ince 300 – 400 mikrometre çapında cam fiberlerle yapılabilmesi çok büyük bir avantajdır.

Ancak, bu yeni uygulamadan bahsederken, ses teli hastalıkları tedavisinde, hala, çok çok daha büyük oranda hastada lazer tedavisini ameliyathane koşullarında uyguladığımızı belirtmeliyim. Bunun nedeni, örneğin ses teli kanseri gibi patolojilerde yapılan tedavinin keskinliğini ve mükemmeliyetini arttırmaktır.

Ses Telinin Hasta Uyanıkken Uygulanması

Ekteki videoda poliklinik şartlarında, hasta uyanıkken, ameliyathane ve hastaya genel anestezi verilmesine ihtiyaç olmaksızın, ses teli papillomunu tedavi ettiğimiz bir hastamıza ait videoyu görebilirsiniz.

kist

İlginizi Çekebilecek Konular

ses-teli-kanseri-dijital-filtreleme-ile-erken-tani

Ses Teli Kanseri: Dijital Filtreleme İle Erken Tanı