Ses Teli Kisti

Kist Nedir?

Ses teli kisti, tıpkı diğer kistlerde olduğu gibi zar ile çevrili bir boşluğun içerisinde herhangi bir maddenin birikmesi ile oluşur. Ses teli kistinde bu madde, salgı bezlerinden salınan mukus salgısı ya da keratin olabilir.

kist-nedir

Ses Teli Kisti Neden Oluşur?

Ses telleri birkaç katmanlı bir yapıdan oluşur. Ses tellerinin birbirine çarptığı en üst yüzeyde epitel bulunur. Epitelin altında yüzeyden derine gittikçe sertleşen bağ dokusu içeren lamina propria, en alt katmanda ise ses teli kasları bulunur. Ses teli kisti, yüzeysel lamina propria adını verdiğimiz ses telinin normal fonksiyon görmesi için çok önemli olan tabakası içerisinde yer alır. Ses teli kistleri genellikle ses teli yüzeyinde yer alan salgı bezlerinin tıkanması sonucu oluşur. Ses hijyenine dikkat etmeyen bireylerin ses tellerinde kist görülme olasılığı daha fazladır. Kist, genellikle ses telinin en çok fonotravmaya maruz kalan orta 1/3’lük kısmında görülür.

Ses Teli Kisti Kötü Huylu mudur?

Ses telinde görülen kistler, iyi huylu rahatsızlıklardır. Tedavi edilmemesi durumunda kötü huylu bir hastalığa dönüşmez. Yani kanser öncülü bir hastalık değildir, kanserleşmez. Ses tellerinin uygunsuz kapanmasına bağlı ses kısılmasıseste çatallanma, belirli bir süre konuştuktan sonra seste yorulmaboğazda bir şey takılmış hissi, tekrarlayan boğaz temizleme ihtiyacı gibi sorunlara yol açabilir. Genellikle ağrısızdır, ancak birey uzun süre konuştuğunda ses telleri çevresindeki kasların uygunsuz kullanımına bağlı boyun kaslarında ağrı oluşabilir.

Ses Teli Kisti Tanısı Nasıl Koyulur?

Kistlerin şekilleri genellikle yuvarlak ya da oval şekillidir. İçeriğine göre şeffaf, beyaz ya da sarımsı olabilir. Ses tellerinin nodülpolip gibi hastalıkları ile ayırıcı tanısı için videolaringostroboskopik görüntüleme veya distal çipli yüksek rezolüsyonlu fleksibl dijital görüntüleme faydalı olur.

Ses Teli Kisti Nasıl Tedavi Edilir?

Ses telinde yer alan kistlerin tedavisinde ilaçların herhangi bir faydası yoktur. Ses istirahati (ses kullanımının kısıtlanması) ve ilaçlar, kist çevresindeki iltihabın azalması ve boyun kaslarının rahatlamasını sağlayabilir, ancak, ses istirahati ile kistin tamamen iyileşmesi beklenen bir sonuç değildir. Ses teli kistinin asıl tedavisi mikroskop altında yapılan ses teli cerrahisidir (fonomikrocerrahi). Cerrahi ile kistin tamamı çıkarılarak tedavi sağlanır. Cerrahi sonrası ses terapisi uygulanması ses hijyeninin sağlanması ve kistin tekrarının önlenmesi açısından faydalıdır.

kist

ses-terapisi

Ses Terapisi

Ses terapisi, ses problemlerinin tamamında kullanılabilecek bir tedavi yöntemidir. Bazı ses rahatsızlıklarında tek tedavi yöntemi olarak kullanılır iken, bazılarında ise tıbbi (ilaçla) veya cerrahi te

10-soruda-ses-ameliyati

10 Soruda Ses Ameliyatı

Ses ameliyatı, ses bozukluğunu giderip sesi daha iyi hale getirmek için yapılan ameliyatlara verilen isimdir. Ses teli ameliyatları, ağız içerisinden ses tellerine ulaşılarak mikroskop altında yapılab

fonomikrocerrahi

Fonomikrocerrahi

Modern laringolojinin kurucularından olan Hans von Leden, ses kalitesi ve ses perdesini değiştiren işlemleri tanımlamak için 1963 yılında ilk kez “fonocerrahi” tanımını kullanmıştır.